Τρίτη, 5 Σεπτεμβρίου 2006

Evelyn McHale

Πριν μερικά χρόνια - προς μεγάλη πρωτοτυπία - έψαχνα στο διαδίκτυο κάτι, που πλέον δε θυμάμαι τι ήταν και έχει μηδενική σημασία για το θέμα. Μία ροπή την έχω, να ξεκινώ π.χ. το διάβασμα ενός επιστημονικού άρθρου περί 'γνωστικών' συστημάτων και να καταλήγω να μαθαίνω το σκηνικό της πρώτης συνάντησης του Dali με τον αγαπημένο του ροκ σταρ Alice Cooper. Και η όλη πορεία από τον πρώτο στον τελευταίο σταθμό να έχει ακολουθηθεί με αλυσιδωτό τρόπο. Στο ίδιο μοτίβο και τότε, κάπου στο δρόμο της αναζήτησης χάνομαι και πέφτω επάνω στην ακόλουθη φωτογραφία.Προσωπικά έχω αρκετά κουσούρια, ένα από τα οποία είναι: αδυνατώ ν'αντιληφθώ τί απεικονίζει μία εικόνα με την πρώτη, τη δεύτερη, ... την πολλοστή ματιά. Αυτό δε συμβαίνει με όλες τις εικόνες (είτε φωτογραφίες, είτε πίνακες, είτε σκίτσα). Ακόμη δεν έχω εξακριβώσει ποια είναι τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει μία εικόνα, ώστε να μη μπορώ ν'αναγνωρίσω (μα με καμία κυβέρνηση) τί δειχνει. Εκτός κι αν μου περιγράψει κάποιος αυτό που βλέπω με τα μάτια, αλλά αρνούμαι να δω με τον εγκέφαλο. Τότε ναι, τη βρίσκω τη σύνδεση μεταξύ εικόνας και περιεχομένου. Επίσης, δε γνωρίζω αν πρόκειται για κάποιο είδος υπανάπτυκτης νευρο-τρέχα-γύρευε περιοχής του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για το εν λόγω φαινόμενο ή απλώς έχω σκουριασμένη οπτική αντίληψη.

Έτσι λοιπόν, όταν αντίκρυσα την παραπάνω εικόνα, διέκρινα ένα μοντέλο ξαπλωμένο επάνω σ'ένα αντικείμενο. Τώρα τι στην ευχή είναι αυτό το αντικείμενο δεν υπήρχε περίπτωση να καταλάβω, μέχρι που διάβασα το ιστορικό που ξετυλίγεται πίσω από τη φωτογραφία. Και διαβάζοντας το ιστορικό, η φωτογραφία, αν και τραγική, καρφώθηκε στο μνημονικό μου ως μία από τις ωραιότερες που έχω δει. Κοιτώντας δεξιά-αριστερά στο διαδίκτυο, υπάρχουν και άλλοι που έχουν αποθηκεύσει σε πρώτο τραπέζι πίστα την ασπρόμαυρη εικόνα με τα γήινα χρώματα.

Η παραπάνω φωτογραφία, λοιπόν, έλαβε τη διάκριση 'Εικόνα της Εβδομάδος' στο τεύχος του περιοδικού Life που κυκλοφόρησε στις 12 Μαΐου 1947. Η αποτύπωση της εικόνας στο φωτογραφικό φιλμ έγινε την Πρωτομαγιά του 1947 από ένα φοιτητή Φωτογραφίας,
τον Robert Wiles, ο οποίος άκουσε έναν εκρηκτικό θόρυβο. Ποια είναι η Evelyn McHale; Το "μοντέλο" της φωτογραφίας, μία 23χρονη απελπισμένη κοπέλα που έπεσε από το τότε ψηλότερο κτίριο του κόσμου, το Empire State Building. Όσο για το αντικείμενο όπου απαθανατίστηκε ν'αναπαύεται, ήταν μία λιμουζίνα που ανήκε στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών. Στο σημείωμα που άφησε πίσω της, κάνει λόγο για τον αρραβωνιαστικό της και την υπέρμετρη αναξιότητά της, που υποθέτω ότι συνέβαλε στην τέλεση της τελευταίας της πράξης.

Το παρακάτω απόσπασμα είναι το κείμενο που συνόδευε την 'Εικόνα της Εβδομάδος' στο περιοδικό Life, όπου δημοσιεύτηκε:

"On May Day, just after leaving her fianc
é, 23-year-old Evelyn McHale wrote a note. 'He is much better off without me ... I wouldn't make a good wife for anybody,' she wrote. Then she crossed it out. She went to the observation platform of the Empire State Building. Through the mist she gazed at the street, 86 floors below. Then she jumped. In her desperate determination she leaped clear of the setbacks and hit a United Nations limousine parked at the curb. Across the street photography student Robert Wiles heard an explosive crash. Just four minutes after Evelyn McHale's death Wiles got his picture of death's violence and composure."

1 σχόλιο:

dtsomp είπε...

Ομολογώ ότι αν δεν διάβαζα το post σου προσεκτικά (δύο φορές), ακόμα θα νόμιζα ότι η κοπελιά έχει πάρει πόζα επάνω σε μαύρο καναπέ από καουτσούκ.

Κουτσοί, στραβοί στον Άγιο Παντελεήμονα.