Παρασκευή, 21 Νοεμβρίου 2008

Κολοκύθια...

...από 'κείνα που 'ναι τούμπανα κιόλας.

Σύμφωνα με το in.gr, στις δηλώσεις του υπουργού Παιδείας & Θρησκευμάτων,* με αφορμή το σχολιασμό της παρέμβασης του Συνηγόρου του Πολίτη για τις πρόσφατες εγκυκλίους του υπουργού σχετικά με το μάθημα των Θρησκευτικών, περιλαμβάνονται τα εξής:

  1. ... ο υπουργός ... διευκρινίζει ότι έχει ήδη αποδεχθεί ότι «οι εξαιρούμενοι, για λόγους συνείδησης, αλλόθρησκοι ή ετερόδοξοι μαθητές, δεν υποχρεούνται να δηλώνουν το διαφορετικό δόγμα ή θρήσκευμα στο οποίο πιστεύουν».
  2. Επαναλαμβάνει ότι το μάθημα των Θρησκευτικών «παραμένει υποχρεωτικό για όλους τους ορθόδοξους Χριστιανούς μαθητές» και προσθέτει πως
  3. «το μάθημα των θρησκευτικών δεν έχει ομολογιακό-κατηχητικό χαρακτήρα, αλλά είναι γνωσιολογικό, δηλαδή συμπεριλαμβάνει αναφορές, όχι μόνον στην επικρατούσα θρησκεία, αλλά και σε άλλα δόγμα και θρησκείες».
Τα λεγόμενά του είναι τίγκα σε - αυτό που λέμε στα ελληνικά - logical fallacies ή αλλιώς πνιγμένα στην εσφαλμένη λογική. Εξηγούμαι.

Ο υπουργός δηλώνει τ
ο σημείο (1), υποθέτω, ώστε να καταστήσει σαφές το μήνυμα ότι σύμφωνα με τις νέες εγκυκλίους η διδασκαλία των Θρησκευτικών δεν καταπατά τη συνταγματική ανεξιθρησκία.

Με το σημείο (2) 
θεωρώ ότι ο υπουργός αναιρεί την προσπάθεια που κάνει για τα μάτια της ανεξιθρησκίας στο σημείο (1), διότι υποχρεώνει τους μαθητές που φέρουν την ταμπέλα** 'ορθόδοξος χριστιανός' να παρακολουθούν το μάθημα των Θρησκευτικών!

Από το λεξικό Τριανταφυλλίδης On-Line:

ανεξιθρησκία η [aneksiθrisía] O25 : η αναγνώριση της ελευθερίας της θρησκευτικής πίστης και της ισοτιμίας των θρησκειών απέναντι στο νόμο: Tο σύνταγμα του 1827 δεν καθιέρωνε απλώς τη θρησκευτική ανοχή αλλά την πλήρη ~. [λόγ. ανεξίθρησκ(ος) -ία]
Εκείνο το 'ισοτιμία των θρησκειών απέναντι στο νόμο', πώς δεν καταπατάται από τη στιγμή που υπάρχει διάκριση, με βάση τη θρησκεία, στο ποιος μαθητής υποχρεούται ή όχι να παρακολουθήσει Θρησκευτικά; Πού πήγε η ανεξιθρησκία οέο;***

Τέλος στο σημείο (3), ο υπουργός σπεύδει να διευκρινίσει πως ο χαρακτήρας του μαθήματος των Θρησκευτικών δεν είναι ομολογιακός-κατηχητικός αλλά γνωσιολογικός. Κάτι σα θρησκειολογία ένα πράμα, νε;****

Στην πράξη, απ'όσο θυμάμαι, οι αναφορές σε δόγματα και θρησκείες, πέραν της επικρατούσας, είναι γνωσιολογικώς μηδαμινές. Δε διδάχθηκα ποτέ, για παράδειγμα, τι ρόλο βαράνε τα 500 χέρια της θεάς Kali, ούτε γιατί
ο Thor γυρνοβολάει μ'ένα σφυρί στο χέρι (δε θίγω καν τη φιλοσοφική διάσταση του αντικειμένου). Αντιθέτως, το μάθημα έσφυζε από καιόμενες βάτους, κεφάλια σε πιάτα, προφήτες κι ευαγγέλια. Το υλικό αυτό σύμφωνα με τον υπουργό δεν προσδίδει ομολογιακό χαρακτήρα στο μάθημα!*****

Εάν υποστηρίζεις θεοκρατική διακυβέρνηση, πες το ξεκάθαρα, για να διαφωνήσει ο όποιος ενδιαφερόμενος ξεκάθαρα. Αλλά μην πετάς λασπωμένα επιχειρήματα, του στιλ 'εγώ είμαι ζωόφιλος, φροντίζω για όλα τα ζώα, ακόμη και για <βάλε ό,τι ταμπέλα θες: πανιώνιους / κεντρώους / ζωροαστριστές / κλπ...>'.

Πήξαμε στη σοβαρότητα και την υπευθυνότητα. Και τη διαφάνεια!******

* Error τύπου 'invalid value' για κοσμικό (γκούχου... στραβοανέπνευσα) κράτος
** Πες το και enum value
***
Για να μην πω τίποτα πιο προβατέ (ο-τσομπάνης-μεριμνά-να-μην-υπάρξουν-απώλειες-από-το-κοπάδι-για-θα-μας-μαυρίσει-ο-βατοπεδινός) και βαρυστομαχιάσουμε.
**** Νέκρα!
*****
- Για τούβλα περνάει τον κόσμο;
- Όχι, για ορθόδοξους χριστιανούς.
******
Αυτό το τευτελαίο μού διέφυγε.
******* Για δεντράκι καλά το πάω;

8 σχόλια:

dtsomp είπε...

«παραμένει υποχρεωτικό για όλους τους ορθόδοξους Χριστιανούς μαθητές»

Oύτε λίγο ούτε πολύ, είμαστε εμείς και οι απέναντι. Όοοοοχι, δεν φυτεύουμε τον ρατσισμό στα σχολεία. Προς Θεού.

«το μάθημα των θρησκευτικών δεν έχει ομολογιακό-κατηχητικό χαρακτήρα, αλλά είναι γνωσιολογικό, δηλαδή συμπεριλαμβάνει αναφορές, όχι μόνον στην επικρατούσα θρησκεία, αλλά και σε άλλα δόγμα και θρησκείες»

Όοοοοοχι, καθόλου κατηχητικό χαρακτήρα. 8-10-12 χρόνια ορθόδοξων χρηστιανικών θρησκευτικών, αλλά μόνο 2 μήνες για τις υπόλοιπες θρησκείες.

«οι εξαιρούμενοι, για λόγους συνείδησης [...] δεν υποχρεούνται να δηλώνουν το διαφορετικό δόγμα ή θρήσκευμα στο οποίο πιστεύουν»

Χε, ξαφνικά όλοι θα δηλώνουν "αντιρρησίες συνείδησης" και θα αδειάζουν οι αίθουσες στην ώρα των θρησκευτικών.

Ακόμα δεν έχω βρει ΕΝΑΝ λόγο γιατί θα πρέπει να διδάσκεται το μάθημα των Θρησκευτικών στα σχολεία. Η θρησκεία υποτίθεται ότι είναι προσωπικό θέμα, είναι μια πεποίθηση. Το κλασικό (ακραίο) παράδειγμα που χρησιμοποιώ για να τονίσω τον διαχωρισμό γνώσης/επιστήμης και θρησκείας/πεποίθησης είναι "πιστεύω ότι ο Jesus είναι ο υιός του Από Πάνω, πιστεύω και ότι η Παοκάρα είναι η μόνη ομάδα που αξίζει" Και τα δύο είναι πεποιθήσεις, αλλά μόνο η πρώτη διδάσκεται στα σχολεία και αναγράφεται στις ταυτότητες.

Ξήλωμα των Θρησκευτικών από τα σχολεία τώρα. Όποιος θέλει το παιδάκι του να διδάσκεται τέτοια πράγματα, να το στέλνει στο κατηχητικό.

(και για να σχολιάσω και τα δικά σου γραφόμενα, έχεις απόλυτο δίκιο, κουντ'ντ αγκρί μόρ).

dtsomp είπε...

Και κάτι ξεκάρφωτο!

Η μέρα του Θώρ = Thor's day = Thursday!

Η μέρα του Οντίν = Odin's day ή και Woden's day = Wednesday!

Και επειδή δεν είναι μόνο στην αγγλική αυτά, τα σουηδικά αντίστοιχα είναι Torsdag και Onsdag ;)

karios είπε...

Είστε ή μαζί μας ή εναντίον μας. Σας θυμίζει τίποτα;
Μπορείτε να πιστεύετε ότι θέλετε και δεν χρειάζεται να μας το πείτε γιατί έχουμε ελευθερία. Θα το καταλάβουμε μόνοι μας μετρώντας κεφάλια στην τάξη:)
Ρωτήστε ένα παιδάκι τι ξέρει για το Νώε και τι για τη θεα Εκάτη (για να μην πάω μακριά σε σφυριά και μάτσα-χέρια) και μπορείτε πολύ εύκολα να καταλάβετε τι σκοπό και αποτέλεσμα έχει η "γνωσολογιακή" παιδεία τους.
Από την άλλη, δείτε τις παραγράφους 5 και 13 του άρθρου 13 του δημοϋσηπαλληλικού κώδικα Π.Δ.201/1998(ο οποίος είναι υποχρεωτικός, εκεί να δείτε ελευθερία, για τους εκπαιδευτικούς). Γνωρίζω εκπαιδευτικούς που παραπέμφθηκαν προς απόλυση για τα άρθρα αυτά.
Υποκριτές και ζώα, κύριες και κύριοι. Θεκρατικό κράτος μέχρι το κόκκαλο και τα υπόλοιπα είναι ιστορίες για ημιαγρίους. Έχει πολλά καρκινώματα που πρέπει να βγουν αυτό το θέμα.
Τα βαθιά μου σέβη για το άρθρο.

pixie είπε...

@dtsomp
Μία μικρή ένσταση ή διευκρίνιση θα έκανα μόνο σε αυτά που λες, σχετικά με το ξήλωμα των Θρησκευτικών. Θα προτιμούσα όχι απλώς να φύγουν, αλλά να αντικατασταθούν με το μάθημα της Θρησκειολογίας, με ύλη οργανωμένη από προσγειωμένους ανθρώπους και όχι από τσαρλατάνους που νομίζουν πως έχουν επιστημονική γνώση του αντικειμένου.

(Σημ. για τον υπουργό: Το αντικείμενο αφορά το φαινόμενο των θρησκειών από ιστορική, ψυχολογική και φιλοσοφική άποψη - όπως αναφέρει το λεξικό - και όχι την όποια επικρατούσα θεολογία.)

Χρησιμοποιούμε διάφορες εκφράσεις στο καθημερινό μας λεξιλόγιο, όπως:
"ο καθένας έχει το δικό του Γολγοθά",
"χόρεψε το χορό του Ησαΐα",
"είδε το Χριστό φαντάρο" κ.λ.π.,
οι οποίες πηγάζουν από τη χριστιανική θρησκεία. Το σχολείο οφείλει να διδάξει στα παιδιά την ερμηνεία και την προέλευσή τους. Όπως, επίσης, οφείλει ν'αποθυμοποιήσει τη θρησκεία, να δώσει στα παιδιά να καταλάβουν τη δύναμή της στις πραγματικές της διαστάσεις και όχι να παρουσιάζει την επικρατούσα εκκλησία ως το απόλυτο ορθό δόγμα, που βρίσκεται στο απυρόβλητο, υπεράνω κάθε κριτικής.

Αλλά τι κάθομαι και γράφω, εδώ δε διδάσκεται η θεωρία της εξέλιξης... Έπρεπε να φτάσω στην πτυχιακή, όπου ασχολήθηκα με εξελικτικούς αλγορίθμους, για να μάθω (μέσω της πληροφορικής!) τι στα τσακίδια, το τόσο τρομακτικό, λέει η θεωρία του Δαρβίνου. Όργανο του σατανά τον ανεβάζανε, πιθηκάνθρωπο τον κατεβάζανε οι Χ.Ο., όταν ήμουνα μικρή. Άντε ένα μωρό να βγάλει άκρη μεγαλώνοντας σ'ένα τέτοιο περιβάλλον, με το σχολείο να σιγοντάρει (το θέτω κομψά) τα θελήματα των Πατέρων.

Btw, μόνο για αυτό:
"Η μέρα του Θώρ = Thor's day = Thursday!
Η μέρα του Οντίν = Odin's day ή και Woden's day = Wednesday!"
άξιζε που έγραψα το ποστ. Δε γνώριζα την προέλευσή τους, ούτε είχα σκεφτεί ποτέ να την ψάξω. Thanks!


@karios
"Από την άλλη, δείτε τις παραγράφους 5 και 13 του άρθρου 13 του δημοϋσηπαλληλικού κώδικα Π.Δ.201/1998"
Πρόσθεσε κι ένα λινκ να μην ψαχνόμαστε. Μήπως εννοείς τις παραγράφους 5. Πρωινή προσευχή και 9. Εκκλησιασμός του άρθρου 13; Αυτά είναι που θέλουν ξήλωμα μαζί με τις εικόνες. Όπως είναι έξω από το σχολείο, όσο πιο μακριά γίνεται από το σχολικό περιβάλλον.

Εκείνο για το οποίο δεν έχω βρει λύση στο μυαλό μου είναι το πώς μπορεί να επιτευχθεί κάτι τέτοιο. Χρειάζονται πρώτα απ'όλα κυβερνητικά πρόσωπα (που να μην είναι 'πνευματικά παιδιά' κανενός) να πουν: από 'δω το κράτος όλων μας, από 'κει η εκκλησία του καθενός. Αλλά δεν είμαι και τόσο σίγουρη για το στάδιο υλοποίησης του διαχωρισμού. Εννοώ τον κόσμο, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, τι σόι αντίδραση θα έχουνε. Θα κατεβούν λαοσυνάξεις στους δρόμους απαιτώντας δημοψήφισμα για την προστασία της (oh boy!) εθνικής ελληνορθόδοξης ταυτότητας ή θα το πάρουν ψιλοθερμά στην αρχή και με τον καιρό θα κοπάσουν τα αισθήματα διωγμού και απειλής των ΕΛ;

Δεύτερο btw:
"Τα βαθιά μου σέβη για το άρθρο."
Να 'σαι καλά, αλλά δεν περιέχει τίποτε το ρηξικέλευθο. Μερικές παρατηρήσεις έκανα, εφαρμόζοντας απλή λογική, η οποία για κάποιο λόγο εξακολουθεί να είναι άφαντη από τα μυαλά των αρχόντων αυτού του τόπου.

karios είπε...

Αυτό που θεωρείς "απλή λογική" εσύ είναι αδιανόητη εγκεφαλική λειτουργία για πολύ κόσμο. Πάντως θεωρώ ότι θα μπορούσαν να γίνουν οι αλλαγές γιατί με την σωστή ενημέρωση, που ουσιαστικά θα εξηγούσε ότι κανένας δεν χτυπάει το θρησκευτικό συναίσθημα κανενός, απλά αποτρέπει νέα βατοπαίδια, με τα οποία ο κόσμος έχει αγανακτήσει ήδη με την σαπίλα που βλέπει στους αντιπροσώπους του άνωθεν. Η λύση βέβαια δεν θα έρθει από πουθενά αλλού παρά από εμάς. Πρέπει να είμαστε αρκετοί και να απαιτούμε τα παιδιά μας να μην παιρνάνε αυτές τις βλακείες. Ίσως μέσω της Ε.Ε., ίσως μέσω της δικαστικής οδού, είμαι σίγουρος ότι κάπου μπάζει το θέμα ακόμα και νομικά. Και παράλληλα φυσικά με την στήριξη πολιτικών που συμπεριλαμβάνουν τις πρακτικές αυτές, από όποιο χώρο και αν προέρχονται.
Τα links είναι σωστά που έδωσες.
Βάσει του ΠΔ λοιπόν τα κακόμοιρα παιδάκια πρέπει να πάνε στους ρασσοφόρους υποχρεωτικά:
την εορτή των Τριών Ιεραρχών, στον Πολιούχο (ποιας θρησκείας άραγε), μία φορά ΚΑΘΕ μήνα και σε ώρες μαθήματος παρακαλώ καθώς και εκτάκτως μήπως και τους λείψει, αλλά ΠΑΝΤΑ για γνωσιολογικούς λόγους για να μην ξεχνιόμαστε. Δεν πρόκειται για κατήχηση! Για να μην μίλησω για την κοινή προσευχή (και αν σε σηκώσουν και δεν την ξέρεις, την έβαψες). Εδώ δεν έχει επιλογές.
Πάντως τζάμπα τα συζητάμε μου φαίνεται γιατί οι παπάδες βάλανε πιο βαθιά τελικά το δάχτυλο (είναι και έμπειροι σε αυτά).

Διαγόρας ο Μήλιος είπε...

Άστα να πάνε, αγαπητή pixie. Ο Υπουργός βέβαια τα είπε αυτά που είπε επειδή είναι δουλειά του να παίζει σε πολλά ταμπλώ συγχρόνως, και όταν αυτά τα διαφορετικά παιχνίδια είναι ασύμβατα μεταξύ τους, αναγκαστικά καταφύγει στο newspeak του Orwell σε μία απεγνωσμένη προσπάθεια να κρατήσει τους πάντες ευχαριστημένους. Βλέπεις, η άσκηση πολιτικής στην Ελλάδα δεν αφορά τόσο την κυβέρνηση του τόπου, όσο τις μίζες και τις αρπαχτές, κι έτσι το πρώτο μέλημα των πολιτικών δεν είναι να ρυθμίζουν τα ζητήματα της πολιτείας, παρά να μένουν στην καρέκλα τους για όσο το δυνατόν περισσότερο, έτσι ώστε να αρπάξουν όσο περισσότερα μπορούν. Κατά συνέπεια η άσκηση πολιτικής στην Ελλάδα συνίσταται στην αέναη προσπάθεια να κρατηθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι ψηφοφόροι ευχαριστημένοι, ασχέτως του πόσο υποκριτικό, παράλογο, βλαβερό, κλπ. μπορεί να είναι αυτό.

Ενδιαφέρον το Π.Δ. 201/1998, δεν το είχα υπόψιν μου, και άσε με να μαντέψω: δεν είναι διαθέσιμο από κανέναν επίσημο ιστότοπο, παρά μόνο από αυτό τον ερασιτεχνικό fa3.gr, ε;

Μπανανιστάν, αθάνατο!

pixie είπε...

@Διαγόρας ο Μήλιος
"... η άσκηση πολιτικής στην Ελλάδα δεν αφορά τόσο την κυβέρνηση του τόπου, όσο τις μίζες και τις αρπαχτές, ... Κατά συνέπεια η άσκηση πολιτικής στην Ελλάδα συνίσταται στην αέναη προσπάθεια να κρατηθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι ψηφοφόροι ευχαριστημένοι..."
(συμπληρώνω) κι επειδή ουκ ολίγοι ψηφοφόροι εμπλέκονται με το ποίμνιο (για λόγους πίστης ή ρεμούλας, αδιάφορο), ο υπουργός σπεύδει να τους καθησυχάσει κάνοντας άλματα λογικής.

Αναλύεις την υποσημείωση με τα τρία αστεράκια μια χαρά.

Εκείνο που με οδηγεί στο ν'αναρωτηθώ 'Εμπρός;' διαβάζοντας τέτοιου είδους δηλώσεις, είναι κατά πόσο ευθύνεται η πίστη ή η ρεμούλα:
(1) για τα όσα βγαίνει και λέει ο εκάστοτε πολιτικός και
(2) για την ανοχή που φαίνεται να δείχνει σε αυτά η πλειοψηφία των πολιτών.

Ποιος είναι ο λόγος, τα ιδιοτελή κίνητρα του πολιτικού να μείνει στην εξουσία / του κόσμου να βολέψει τον εαυτό του, ή πρώτιστο ρόλο παίζει η πίστη στον ορθόδοξο θεό, την εκκλησία, την αποκαλούμενη ελληνοχριστιανική ταυτότητα του έθνους;

Για να καλυτερεύσει η κατάσταση:
- αν κυριαρχεί η πίστη, χρειάζεται εστίαση στην προσπάθεια ν'απομυθοποιηθεί το αλάθητο, η απόλυτη αλήθεια που διατείνεται ότι κατέχει και θέλει να επιβάλλει η οργανωμένη θρησκεία (αναπτύσσοντας την κριτική σκέψη στα παιδιά, ανακινώντας το θέμα στα πηγαδάκια μεταξύ ενηλίκων, κλπ),
- αν κυριαρχεί η ρεμούλα, χρειάζεται εστίαση στο γεγονός ότι, όπως έχουν τα πράγματα, η πορεία του συλλογικού ευ ζην είναι καθοδική. Με άλλα λόγια, όπως κινούμαστε σα χώρα, όχι απλώς δεν προοδεύουμε, αλλά πάμε καρφί προς πάτο μεριά.

Βέβαια, τα πράγματα σπάνια είναι άσπρο ή μαύρο. Οπότε η ευθύνη, μάλλον, διαμερίζεται σε παραπάνω από ένα κακά.

Γιώργης Χολιαστός είπε...

ε.

Τώρα ετοιμάζουν το φαϊ τους ελληνικέ λαέ. Κοίτα τους
πώς γύρω από το λαιμό τους πετσέτες τα ιδανικά μας δένουν...
Τώρα τρώνε ελληνικέ λαέ. Κοίτα τους πώς τις σάρκες
καταβροχθίζουν των παιδιών σου που ξετσίπωτα πρόδωσαν.

Κοίτα πώς σπίθες πετάει το αγριεμένο βλέμμα τους...Τώρα πίνουν
ελληνικέ λαέ. Δες πώς ανεβοκατεβαίνει ο λάρυγγάς τους, καθώς
άπληστα το αίμα σου ρουφάνε...Τώρα χωνεύουν ελληνικέ λαέ.
Άκου τα ρεψίματα και τους αερισμούς τους

ξαπλωμένοι όντας στη λάσπη...Τώρα χτίζουν ελληνικέ λαέ.
Χτίζουν μια πολιτεία ελεύθερη λένε. Χτίζουν μια πολιτεία
δίκαιη λένε. Χτίζουν μιαν Ελλάδα μεγάλη λένε. Χτίζουν

μια δημοκρατική πολιτεία για τα παιδιά μας λένε. Ελληνικέ
λαέ, τους βλέπεις όλους, πώς, διασκεδάζοντας,
κινήσεις χτισίματος με άδεια χέρια κάνουν.